Saabs schulden zijn 1,43 miljard euro (13 miljard Zweedse kroon), die door verkoop van beschikbare middelen met 396 miljoen euro (3,6 miljard kroon) kan worden verminderd. Er zitten echter haken en ogen aan de failliete boedel. Bovenop de schulden komt nog eens 242 miljoen euro (2,2 miljard kroon) aan belang van voormalig Saab-eigenaar General Motors in preferente aandelen, plus een nettoschuld aan GM van nog eens ongeveer 66 miljoen euro. ,,Die kunnen worden gezien als een achterstallige vordering”, schrijven de curatoren.
Saabs winstgevende reserve-onderdelenpoot Parts (waarde 11 miljoen euro) is meegerekend, net als Saabs resterende onroerendgoedbelang (27,5 miljoen euro). Uit de bekendgemaakte gegevens blijkt verder het flinke bedrag dat Zweden nog te vorderen heeft op Saab. Het gaat om 240 miljoen euro aan vorderingen op leningen en 96 miljoen euro aan door de Zweedse staat betaalde salarissen van de 3600 medewerkers tijdens de reorganisatieperiode in 2011.
Schuldeisers
De curatoren denken dat schuldeisers als de Zweedse douane, pensioenfonds PRI en GMAC (autoverzekeringen) hun geld geheel of gedeeltelijk terug kunnen krijgen, omdat ze onderpand hebben. Het gerechtshof van Vänersborg behandelt 16 april vanaf 10 uur de faillissementszaak van Saab met de curatoren en belanghebbende partijen.
10 April is de laatste dag voor investeerders die Saab willen overnemen. De curatoren willen nog niet zeggen welke partijen daarbij zijn, maar kenners verwachten dat het Chinese Youngman, het Indiase Mahindra en het Chinees-Zweedse Volvo Cars bij de serieuze gegadigden horen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl